Jak dbać o samochód?

Jak dbać o używany samochód

Jak dbać o używany samochód by długo służył?

Miał to być wpis o „odmłodzeniu” używanego auta. Ponieważ samochody drożeją warto stosować poniższe rady tak dla samochodów „wiekowych”, jak i nowych, lub stosunkowo nowych – kilkulatków, oczywiście w ich przypadku lista obowiązków jest znacznie krótsza, bo często były serwisowane zgodnie z wymogami producenta.

Serwis samochodu

Kupiłeś używany samochód i co dalej? Kupiłeś używane auto – czym trzeba się zainteresować i co zrobić by długo jeździł, a awarie nie były uciążliwą zmorą lub nieprzewidywalnym wydatkiem?

1. Rozrząd

Groźne słowo, konieczny serwis. Jeżeli sprzedawca poinformował Cię o terminie ostatniej zmiany paska rozrządu jesteś szczęśliwcem, wówczas wiesz ile kilometrów możesz przejechać by „przeserwisować” ten element auta w określonym czasie! Najlepiej – jeżeli przedstawi Ci dokument potwierdzający wymianę. W przeciwnym razie powinieneś dokonać wymiany: paska, napinaczy, pompy wody. Podobne czynności pomagają bezstresowo pokonywać kolejne kilometry, to jest około 100 000… Czyli do następnej wymiany. Każda marka i silnik wymagają innych interwałów czasowych do wymiany rozrządu, zatem trzeba dowiedzieć się jak to wygląda w przypadku Twojego modelu samochodu i twojego silnika? Od tego nie ucieknie żaden użytkownik „nowego” nabytku.

2. Olej

W każdym samochodzie – tak używanym jak nowym należy zmieniać regularnie olej. Interwał wymiany to 10-15 000 km. Niebawem uzupełnimy informacje na temat wymian olejowych – musisz nas odwiedzać co jakiś czas! 😉
Napiszmy o różnych olejach, dla różnych silników. Jedna rzecz jest pewna – kupiłeś lub użytkujesz samochód – musisz dbać regularnie o wymianę oleju silnikowego. Skrzynia biegów też wymaga zmian oleju! Istotna jest zmiana oleju w automacie – minimalny interwał to od 50 do 100 tysięcy km!

3. Zawieszenie

Amortyzatory to podstawa

Amortyzatory zawieszenia mają dużą trwałość i w praktyce nadają się do wymiany wtedy, kiedy zacznie wyciekać z nich olej, lub nie spełniają właściwościach jezdnych, zawsze warto rozważyć ich wymianę. Z reguły więcej dowiecie się o kondycji amortyzatorów na stacji kontroli pojazdów, to że z Waszymi „amorami” dzieje się coś złego. Wiele starych aut ma amortyzatory olejowe, których charakterystyka może wam odpowiadać, ale po zmianie na gazowe lub gazowo-olejowe dostaniecie „nowy samochód”. Będzie zachowywał się jak nowy… Sztywność i prowadzenie będzie pewniejsze.

Elementy zawieszenia są ważne!

Elementy zawieszenia, tak stalowe – końcówki drążków, jak gumowe się starzeją. W wielu samochodach 10/15/20-letnich niektóre tzw. silentblocki są jeszcze oryginalne: Spękane, sztywne, kruszą się. Są auta, w których elementy gumowe są zużyte, ale stukania nie słychać. Niestety samochód prowadzi się niestabilnie – płynie na drodze! Idealnie jest wymienić takie elementy, w tym tak zwane gumy, co może trochę kosztować, ale wówczas w aucie zadzieją się „cuda”, zacznie żywiej reagować na drodze np. na skręt – co bardzo Wam się spodoba, a jeszcze lepiej wyjdzie na stacji SKP. Najważniejsze – auto będzie się doskonale „prowadzić” na drodze! A ze sztywności będziecie zadowoleni! Dostaniecie nowy samochód ….

4. Hamulce

Dobre hamulce, to podstawa bezpieczeństwa. Niestety wymiana na marnej jakości produkty kończy się wykrzywieniem tarcz lub ich przegrzaniem przy mocnym hamowaniu. Są na rynku firmy specjalizujące się w sprzedaży hamulców i warto zapoznać się z ich ofertą. Niezbędna jest wymiana płynu hamulcowego – bo „napił się przez lata wilgoci” taki płyn nie spełnia norm, auto nie hamuje, system koroduje, co kończy się wymianą przewodów hamulcowych lub wypadkiem.

5. Filtry, płyny, powietrze!

Wymiana filtrów najmarniej co trzy lata. Dużo lepiej co rok/ dwa lata.

Płyn chłodzący zużywa się jak każda inna „krew” pojazdu. Filtry – to jedna z najistotniejszych wymian w motoryzacji. Filtr paliwa odpowiada, za czyste paliwo tak z silnikami benzynowymi jak i diesla! Za uszkodzone wtryski lub/i pompy paliwa odpowiada często zbyt rzadka wymiana filtrów! Pierwszą rzeczą po zakupie samochodu powinna być wymiana filtrów: oleju, paliwa, powietrza!

Powietrze

Najkorzystniejsze warunki spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika występują przy tzw. stechiometrycznym jej składzie, w którym na każdy kilogram paliwa przypada 14,7 kg powietrza. Czyli ostrożnie licząc na litr paliwa przypadają 15 powietrza … Wyobraź sobie, że twoje auto ma zapchany filtr powietrza? Przelicz ile litrów powietrza przypada na przebieg np. 1000 km i jak waży jest prozaiczny filtr powietrza…

6. Światła

Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy mają światła, szczególne w okresie jesienno-zimowym. Po zakupie samochodu warto je dobrze obejrzeć i sprawdzić, czy nie da się ich poprawić. W starszych autach na pewno.

Warto zacząć od oględzin reflektora – czy żarówka ma właściwe mocowanie (może być uszkodzone) i czy sama lampa dobrze trzyma się nadwozia. Jeśli to jest w porządku, a odbłyśniki nie są wypalone, warto rozważyć polerowanie kloszy. Pod warunkiem, że są plastikowe.

Drugą rzeczą, jaką można zrobić, jest wymiana żarówek na lepsze. Są produkty, które dają mocniejsze światło bez zmiany mocy żarówki. Przy wyborze odpowiednich żarówek należy trzymać się przepisów, czyli homologacji. Można kosztem ok. 40–100 zł (w zależności od typu żarówki) zauważalnie rozjaśnić drogę przed autem.

Kolejny poziomem może być wymiana reflektora lub obu. To też wbrew pozorom może mieć sens i nie być szczególnie kosztowne. W znakomitej większości przypadków, jeśli nie zrobicie tego zaraz po zakupie samochodu, to prawdopodobnie nie zrobicie tego nigdy. Wówczas czeka was niemiła niespodzianka podczas kontroli drogowej lub w sprzyjających okolicznościach podczas okresowej kontroli na Stacji Kontroli Pojazdów!

Kiedy reflektor warto wymienić?

Na pewno wtedy, kiedy ma wypalone odbłyśniki lub zniszczone mocowanie żarówki. Jeśli pękną mocowania do nadwozia i macie wszystkie elementy, można je skleić. Ale nie zawsze się da. Wówczas warto wymienić lampę. I tu można spróbować zrobić coś więcej – dokupić zestaw reflektorów ksenonowych. Jest to modyfikacja dopuszczalna pod warunkiem, że lampy są oryginalne (używane lub nowe z homologacją). Oczywiście jest to większy wydatek – od ok. 500 zł w górę, ale warto.

Lampy tylne – dla was nieistotne, ale dla innych bardzo. Dla przepisów o ruchu drogowym jeszcze bardziej…

Wiem, że zazwyczaj to dla was bez znaczenia, czy z tyłu cokolwiek się świeci, a jeśli świeci, to czy cokolwiek widać. Wiem, bo bardzo dużo jeżdżę po polskich drogach. Natomiast karygodne jest to, że niektóre lampy świecą tak, jakby ktoś wrzucił w nie ledwie tlącą się zapałkę i przechodzą badanie techniczne.
Szczególnie w starych samochodach warto przyjrzeć się tylnym światłom. Wszystkim.

Ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy w trudnych warunkach, szczególnie drogami szybkiego ruchu. Niewidoczny w śnieżycy czy gęstym deszczu pojazd jadący wyraźnie wolniej może być uderzony w tył, co ostatecznie może skutkować karambolem. Wszelkie przyciemniane światła tylne powinny być wymienione na oryginalne, lub takie z homologacją. Bez tego prostego zabiegu w przypadku kolizji lub wypadku możecie zostać oskarżeni o jego spowodowanie!

7. Opony i koła

Jednym z podstawowych elementów odpowiadających za bezpieczeństwo w pojeździe są opony. To za ich sprawą auto trzyma się nawierzchni i ma możliwość pełnego przeniesienia mocy silnika. Producenci opon zalecają, by je wymieniać na nowe, gdy głębokość bieżnika wyniesie 2-3 mm dla opon letnich i ok. 4 mm dla zimowych. Już wtedy droga hamowania jest wyraźnie dłuższa. Polskie prawo nie określa i nie zabrania jazdy na ogumieniu, które zostało wyprodukowane określoną liczbę lat wcześniej. Nie zmienia to jednak faktu, że guma naturalnie starzeje się każdego dnia, tracąc swoje właściwości.

Opony należy regularnie kontrolować – przynajmniej raz w miesiącu.

A/ Wskaźniki zużycia bieżnika: większość opon ma paski wskazujące na zużycie bieżnika – są to pasy z twardej gumy widoczne tylko wtedy, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej granicy bezpieczeństwa, na ogół wynoszącej 1,6 mm.

B/ Nierównomierne zużycie: należy sprawdzić bieżnik również pod kątem nierównomiernego zużycia – wskazuje na inne problemy związane z oponami – zwykle z zawieszeniem!

C/ Na ścianie bocznej opony występuje wybrzuszenie lub pęcherz. To już jest katastrofa i takie ogumienie należy wymienić natychmiast!

Jak zmierzyć bieżnik?

Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze kierowca może skorzystać z pomocy specjalnego miernika. Ten da się kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym, ewentualnie poprosić o wykonanie pomiaru wulkanizatora podczas sezonowej wymiany ogumienia.

 

 

 

Jak dbać o samochód?
Przewiń na górę