Ranking samochodów używanych

Ranking aut

Top 20 samochodów używanych importowanych w 2018 roku

Rankin autRanking samochodów używanych

 

 

 

W 2018 r. sprowadziliśmy ponad milion używanych samochodów. Przedstawiam topową dwudziestkę modeli, które cieszyły się największym zainteresowaniem Polaków. Prezentowana lista została opracowana na podstawie danych dostarczonych przez Samar za rok 2018.

1. Audi A4 II (B7) 2004-08

Tytuł króla importu 2018 roku ponownie przypadł Audi A4. Ten samochód to także bardzo popularny model, gdy spojrzy się na ogłoszenia w internecie. W zeszłym roku przywieźliśmy, głównie z Niemiec, aż 35 565 „A-czwórek”. Najwięcej wśród nich było B7 (druga generacja modelu w wersji po liftingu), ale wyraźnie widać, że jej następczyni – B8 – zyskuje w imporcie.

2. VW Golf VI 2008-12

Awaryjne silniki, wiele aut po flotach i po wypadkach, często przesadzona cena… Na szczęście nie jest aż tak źle, bo gdy wybierzecie odpowiednią wersję silnikową i znajdziecie niewyeksploatowany samochód, to będzie OK Na pewno prosta obsługa i niezłe właściwości jezdne przemawiają za VW. Bezpieczne są benzyniaki bez turbo i wtrysku bezpośredniego (1.4 i 1.6), ale w ich wypadku nieco do życzenia pozostawia dynamika auta. Można też pomyśleć o odmianie wysokoprężnej (1.6 lub 2.0 TDI CR). W 2018 r. sprowadzono 32 838 sztuk kompaktowego Volkswagena.

3. Opel Astra III (H) 2004-14

W 2018 r. do Polski sprowadzono 30 416 sztuk tego modelu. Trzecia generacja Astry oferuje wiele wersji nadwozia i ogromny wybór silników. Egzemplarze w wieku 10-12 lat kosztują zwykle 12-16 tys. zł, w zależności od wersji. Polecamy proste silniki benzynowe, np. 1.6 ecoFLEX o mocy 115 KM, ale i pozostałe benzyniaki zbierają zwykle dobre noty u mechaników. Można także zainteresować się dieslem 1.9, najlepiej w 120-konnej odmianie. Niestety, w tym wypadku remontu może wymagać manualna przekładnia (niska wytrzymałość łożysk). Generalnie trwałość kompaktowego Opla 3. generacji jest dość przeciętna.

4. BMW serii 3 (E90-93) 2005-13

BMW poza podium, ale tylko w klasyfikacji generalnej najczęściej importowanych używek. Wśród modeli klasy średniej „trójka” zajęła bowiem drugą pozycję (24 048 sztuk) – o 11 517 egzemplarzy mniej niż Audi A4, które było najczęściej sprowadzanym modelem 2018 roku. Wśród BMW serii 3 najpopularniejsza jest 5. generacja modelu, czyli E90-93. Cena, którą płacimy w tym wypadku za posiadanie prestiżowego auta klasy średniej, to wysoki stopień skomplikowania, który przekłada się na drogie naprawy. Tym bardziej że auto zaliczyło kilka poważnych wpadek jakościowych. Dość bezpiecznym wyborem jest podstawowy benzyniak 2.0 (N46). Dobre opinie zbierają silniki R6 – benzyniaki (szczególnie bez wtrysku bezpośredniego) i turbodiesle. Natomiast odradzamy 2-litrowego turbodiesla, szczególnie nowszego, o kodzie „N47”, gdyż zmaga się on z wieloma poważnymi i drogimi awariami.

5. VW Passat VI (B6) 2005-10

Liderujący w swojej klasie Passat to wciąż rynkowy przebój – tylko w 2018 r. importowano go do Polski 23 616 razy! Niemcy chętnie pozbywają się głównie szóstej generacji, bo mówiąc delikatnie, nie jest zbyt udana. Niska cena za sporej wielkości użyteczny model ze znaczkiem VW na masce mocno zaś kusi, ale zachowajcie ostrożność. Większość silników jest ryzykowna, a te, które można polecić, średnio nadają się do napędu sporego auta klasy średniej (np. 1.6 8V). Niestety, najlepsze z diesli (1.6 oraz 2.0 TDI CR) trafiły do tego modelu dopiero pod koniec produkcji i nie są często spotykane. Silnik 2.0 TDI PD to spore ryzyko, a diesle 1.9 są zwykle bardzo mocno zużyte. Jakby tego było mało, w tym Volkswagenie spotkacie też korozję.

6. Audi A3 II (8P) 2003-13

Trzecie miejsce wśród kompaktów (po Golfie i Astrze) i szóste w całym „Top 20” przypadło Audi A3 (18 892 egzemplarze). Technika rodem z Grupy Volkswagena oznacza zwykle tanie naprawy, a prestiż wynikający z posiadania Audi zawsze jest wyższy niż w przypadku choćby Golfa. W A3 2. generacji da się też znaleźć w miarę niekłopotliwe wersje. Podstawowy motor 1.6 8V jest trwały, ale nie oczekujcie od niego dobrych osiągów. Pod tym względem lepiej wypada silnik 1.6 FSI, ale miewa on już problemy. Można także zainteresować się dieslami – przede wszystkim 2.0 TDI CR, które wprowadzono właśnie w 2008 r. oraz 1.6 TDI, oferowanym od 2009. Spośród starszych jednostek wysokoprężnych można wybrać 1.9 TDI (poza awaryjną wersją BXE).

7. Ford Focus II 2004-11

Aż 17 771 używanych egzemplarzy Focusa importowano do Polski w zeszłym roku. Najpopularniejsza wśród nich 2. generacja wciąż cieszy się uznaniem, bo ma bardzo dobrą relację ceny do wieku, a z licznej palety nadwozi każdy może wybrać coś dla siebie. Ford ma też kilka silników godnych polecenia, np. prostą jednostkę 1.6, przejętą jeszcze z poprzednika. Warto także poszukać diesla 2.0 (PSA), w tym wypadku jednak znacznie trudniej o krajowy egzemplarz. Focus wyjątkowo często ma w swojej historii służbę w firmie, ale dotyczy to zwłaszcza odmian z silnikiem Diesla 1.6 i nadwoziem kombi.

8. Opel Corsa D 2006-14

Numer jeden wśród modeli segmentu B, z wynikiem 17 527 sztuk w 2018 roku. Opel Corsa to ulubione miejskie auto Polaków. Czwarta generacja to także dość pewny strzał pod względem trwałości. Oczywiście, lepiej wybierać w jej przypadku silniki benzynowe (nie polecamy jedynie podstawowego 1.0), ale to i tak raczej pierwszy wybór, jeśli chodzi o auta miejskie. Ceny dobrze rokujących egzemplarzy zaczynają się od 12-14 tys. zł, ale Cors D jest naprawdę sporo. Nie polecamy aut po firmach, a tych nie brakuje, raczej unikajcie też Opli, które mają już instalacje LPG (motory 1.2 i 1.4 były oferowane z fabrycznym gazem).

9. Audi A6 III (C6) 2004-11

W 2018 r. sprowadzono aż 16 362 sztuki Audi A6. Trzecią generację tego modelu oceniamy zdecydowanie wyżej niż kłopotliwe BMW serii 5 (E60/E61), co nie oznacza, że to model pozbawiony punktów zapalnych (podczas poszukiwań zachowajcie czujność!). Przede wszystkim silnik – nieźle wypadają diesle 2.7 i 3.0 TDI (oba zbliżone konstrukcyjnie), chociaż nie wszystkie naprawy są tanie, dlatego decydujące powinny być możliwy do potwierdzenia przebieg i historia serwisowa. Atutem trzylitrowego diesla jest to, że często spotkacie tu trwałą skrzynię automatyczną Tiptronic oraz napęd 4×4. Wśród benzyniaków najlepszą opcją są starsze silniki sześciocylindrowe – 2.8 i 3.2 FSI. Można też zainteresować się V8 o pojemności 4.2 (nieźle znosi LPG), ale tu koszty serwisu są wyraźnie wyższe. W Audi drogo wychodzi naprawa zawieszenia.

10. VW Polo IV 2001-09

Polo to drugie pod względem popularności auto segmentu B w zeszłym roku (15 613 sztuk). Najtańsze egzemplarze wycenia się co prawda na kilka tysięcy złotych, ale raczej nie warto się nimi interesować. Zadbane samochody poliftowe (2005 r.) kosztują jednak powyżej 13 tys. zł, jeśli zaś traficie na krajowy egzemplarz z niewielkim przebiegiem, cena może być jeszcze wyższa. Polecamy silniki benzynowe – najlepiej szukać wersji 1.4, która ma niewiele typowych problemów. Polo ma drobne kłopoty z korozją (np. tylnej klapy), ale generalnie nie jest zbyt awaryjnym samochodem.

11. BMW serii 5 (E60/E61) 2001-09

W 2018 r. trafiło do nas aż 15 489 egzemplarzy. Dominowała wśród nich seria E60/E61, która w Niemczech (to główne miejsce zakupu importowanych aut, które trafiają do nas) nie cieszy się już uznaniem i ma relatywnie niskie ceny. Wszystko to przez skomplikowanie konstrukcji. Bardzo zaawansowana elektronika, po 2007 roku benzyniaki z wtryskiem bezpośrednim (kłopoty z drogimi wtryskiwaczami), pneumatyczne zawieszenie z tyłu (kombi E61), a także aluminiowy przód trudny w naprawach. Zaniedbane E60 to skarbonka bez dna, na szczęście, jeśli się postaracie, za ok. 35 tys. zł możecie kupić auto w niezłym stanie. Godne polecenia są przede wszystkim silniki R6.

12. Renault Scenic II 2003-09

Najchętniej sprowadzany van A.D. 2018 – 13 994 sztuk w 2018 r. Scenic kusi przede wszystkim niskim kosztem zakupu – w przypadku przedliftingowych aut (modernizacja była przeprowadzona w 2008 r.) nie dziwi cena 12 tys. zł. Lepiej jednak dorzucić ze 2-3 tys. i kupić model po zmianach, bo zwiększa to szansę na spokojną eksploatację. Z tą ostatnią, niestety, nie zawsze jest różowo, bo van Renault cierpi na wiele problemów. Można je nieco zminimalizować, wybierając wersję benzynową. Polecamy 1.6, o które łatwo na rynku, i 2.0, lepiej przystające do gabarytów, szczególnie gdy wybierzecie przedłużoną odmianę Grand. Diesel to większe ryzyko, ale najlepiej sięgnąć po 2.0 dCi, bo 1.5 oraz 1.9 są obarczone wieloma przypadłościami. Minusami Scenica II są także dość ciasne zabudowanie elementów silnika pod maską (podraża to wymiany) i niestabilna elektronika.

13. Opel Zafira B 2005-14

W 2018 roku w kraju pojawiło się 13 627 używanych Zafir, co sprawia, że wybór jest ogromny, a ceny atrakcyjne – na auto z 2008 roku wystarczy 16-18 tys. zł, a za około 22 tys. zł można kupić nawet usportowioną odmianę OPC z udanym motorem 2.0T. Wśród zalet Zafiry wymienia się przede wszystkim obszerne wnętrze, które nie tylko jest 7-osobowe, lecz także łatwo można je aranżować bez konieczności demontażu 2. i 3. rzędu. Bezpieczny wybór to benzyniaki (np. 1.8) oraz fiatowski diesel 1.9 (uwaga na awaryjne skrzynie biegów).

14. Ford Mondeo III 2007-14

(13 508 egzemplarzy). Nie jest to model pozbawiony wad – warto skontrolować, czy nie jest skorodowany, radzimy też wystrzegać się diesla 1.8 TDCi. Ale w Mondeo 3. generacji znajdziecie także sporo udanych silników – przede wszystkim popularnego francuskiego diesla 2.0 (PSA). W jego wypadku istnieje jednak spore ryzyko zakupu auta pofirmowego. Z drugiej strony dzięki dużej podaży egzemplarzy tego typu cena Mondeo nie jest wysoka. Dobrym silnikiem jest także benzynowa jednostka 2.0/145 KM, jednak spotyka się ją o wiele rzadziej od diesla.

15. Ford Fiesta VI 2008-17

Do Polski w 2018 roku trafiło aż 13 404 sztuki małego Forda (lepsze są jedynie Corsa i Polo). Wcale nas to nie dziwi, bo Fiesta VI, produkowana od 2008 r., świetnie łączy ciekawy wygląd zewnętrzny z niezłymi właściwościami jezdnymi. Jeśli doliczyć do tego atrakcyjną cenę (od 13,5 tys. zł) i proste benzyniaki, nie licząc nowszych silników serii EcoBoost (z dieslami ostrożniej), otrzymujemy niezły stosunek jakości do ceny. Uważać trzeba na auta pofirmowe, których – o dziwo – nie brakuje. Dość kiepskim pomysłem jest także mariaż benzyniaka 1.25 z instalacją LPG! Przed zakupem sprawdźcie również przekładnie kierownicze.

16. Opel Meriva A 2003-10

Import w 2018 r. wniósł 12 215 sztuk. Zbudowana na bazie Corsy Meriva kusi nie tylko atrakcyjną ceną – 15 tys. zł wystarcza na 11-letni egzemplarz – lecz także sporym jak na swoje rozmiary wnętrzem i bardzo prostym sposobem jego aranżacji. Współzamienność sporej liczby części mechanicznych z innymi modelami Opla sprawia, że ceny napraw są rozsądne. Oczywiście, żeby ten samochód nie nadwyrężył waszych kieszeni, musicie wybrać odpowiednią wersję silnikową. Polecamy benzyniaki (zarówno 1.6, jak i 1.8), bo turbodiesle mogą być już kłopotliwe w eksploatacji. Do tego zarówno silnik 1.3 CDTI (Fiat), jak i 1.7 CDTI (Isuzu) są obciążone kilkoma typowymi przypadłościami.

17. Renault Megane III 2008-16

z wynikiem 11 488 sztuk znajdzie się on w ścisłej piątce! Na pewno zawdzięcza to atrakcyjnej cenie, która jest wyraźnie niższa niż w wypadku np. Golfa, gdy porównamy zbliżone roczniki. Nie bez znaczenia jest też to, że 3. generacja to model wyraźnie poprawiony w stosunku do poprzednika. O wiele mniejsze problemy z elektroniką, lepsze wykończenie, przy tym wciąż bardzo dobre wyposażenie i wiele godnych polecenia wersji silnikowych (np. 1.6, 2.0, 2.0T, 1.6 dCi oraz 2.0 dCi).

18. Skoda Octavia II 2004-13

10 477 sztuk używanych Octavii sprowadzono do Polski w 2018 roku. Niezależnie od tego, na które z dwóch nadwozi się zdecydujecie, nie będziecie narzekać na wielkość bagażnika. W kabinie też jest sporo przestrzeni, co sprawia, że Octavia cieszy się zainteresowaniem. Egzemplarze z 2008 roku kosztują ok. 20-22 tys. zł, ale radzimy uważać, bo wśród nich sporo jest zajeżdżonych (ulubione auto firmowe). Również pod względem silników bywa kłopotliwie – radzimy wybierać tylko proste i sprawdzone motory (np. 1.6 8V lub 1.9 TDI, ale poza BXE).

19. VW Touran I 2003-15

W zeszłym roku do kraju trafiło aż 10 126 egzemplarzy rodzinnego Volkswagena. Tourana trzeba pochwalić za prostą obsługę i sporą ilość miejsca w kabinie (jak na kompaktową wielkość tego modelu). Polecamy go z prostym benzyniakiem 1.6 8V, który świetnie współpracuje z instalacją LPG, nie zapewnia jednak zbyt dobrych osiągów. Jeśli nie jest wyeksploatowany, wciąż może być dobrą propozycją. To samo dotyczy diesla 1.9 TDI (poza wersją BXE, która występowała tu między 2003 a 2010 rokiem).

20. Toyota Yaris II 2005-11

Jedyny model japońskiej marki, który znalazł się w „Top 20” – Toyota Yaris. W 2018 r. do Polski trafiło ponad 10 tys. egzemplarzy tego modelu. Produkowany we Francji Yaris II jest niezłym wyborem, ale na pewno nie idealnym. W zasadzie każdy z silników ma swoje przypadłości, na szczęście zwykle koszty naprawy nie są wysokie. Czasem zdarzają się też problemy z elektryką.

Zestawienie za Samar i Auto Świat PL

Ranking samochodów używanych
Przewiń na górę