Silniki Volkswagena FSI – TSI – TFSI

Silniki fsi, tfsi

FSI – TSI – TFSI który jest bezpieczny i warto go wybrać?

Volkswagen zaprezentował w 2002 roku motor FSI (Fuel Straight Injection – bezpośredni wtrysk paliwa). Bezpośredni wtrysk paliwa pozwalał na osiąganie większej mocy przy niższym zużycia paliwa w porównaniu do stosowanego ówcześnie systemu wtrysku wielopunktowego. Bezpośredni wtrysk benzyny polega na tworzeniu mieszanki w komorze spalania. By to osiągnąć, umieszcza się w niej wtryskiwacz, a przez zawór dolotowy podawane jest tylko powietrze. Wtrysk paliwa następuje pod wysokim ciśnieniem, wynoszącym od 50 do 120 barów!

Jednostki FSI zostały wyparte przez nowocześniejsze silniki TSI montowane w Volkswagenach, Skodach i Seatach i TFSI stosowane w Audi.

Przykładowe modele samochodów w których występują silniki TSI/ TFSI:

Audi A1 I, Audi A3 II, Seat Leon II, Seat Toledo III, Skoda Octavia II, Skoda Octavia III, Skoda Rapid, Skoda Superb III, Volkswagen Golf V, Volkswagen Golf VI, Volkswagen Passat B6, Volkswagen Golf VII, Volkswagen Polo VI.

Silniki fsi, tfsi

W przypadku tych silników zdecydowano się na tzw. uwarstwiony wtrysk paliwa (Fuel Stratified Injection). Oznacza to, iż w dolnym zakresie obrotów wtryskiwacz dozuje paliwo podczas suwu sprężania, na krótko przed chwilą zapłonu. Tuż przed zapłonem, występujący w komorze spalania przepływ powietrza przenosi przygotowaną mieszankę w pobliże świecy zapłonowej.

Silniki TSI oraz TFSI, które oznaczono jako EA888, występują w pojemnościach 1.0, 1.2, 1.4, 1.6, 1.8 oraz 2.0 litrów.

W 2004 roku zadebiutowała pierwsza odmiana motoru 2.0 TSI EA113 – otrzymała bezpośredni wtrysk benzyny z którym jest problem nagaru i wysokiego zużycia oleju, co wiąże się z konsekwencjami dla samego silnika jak osprzętu… W 2007 roku postanowiono poprawić tę jednostkę i wprowadzono następcę EA888, o pojemności 1.8 i niewiele to pomogło … Dopiero w 2012 roku zadebiutowała nowa rodzina, tzw. trzecia generacja motorów EA888, pozbawiona niemal wszystkich poprzednich problemów, ale nie można prosto polecić wszystkich silników wyprodukowanych po tym roku, to tak nie działa…

2.0 TFSI

Ważne: Grupa Volkswagena tworzy mnóstwo wariantów poszczególnych silników. Ta sama uwaga dotyczy jednostek serii EA888. Historia nie zakończyła się jednak na Gen.3 – VAG wprowadził kolejne zmiany, tworząc tym samym Gen.3B.

Jak je odróżnić? Najprościej po misce olejowej. Gen.3B mają plastikową w miejsce metalowej. Kolejna duża zmiana to napęd rozrządu, który w nowszym silniku jest na łańcuchu, co jest dość ciekawym zabiegiem w związku z faktem, że poprawiając jednostki np. 1.4 TSI serii EA111 na nowe EA211, Volkswagen zrezygnował z łańcucha na rzecz paska…

Praktyczny Misz-masz 🙂

Czy litera „B” ma duże znaczenie względem wcześniejszych motorów EA888!?

Chodzi o cykl pracy nowych silników – nie jest to bowiem klasyczny cykl Otto/Atkinsona/Millera. „B” oznacza cykl pracy Budacka. W uproszczeniu można by powiedzieć, że to „odwrotność” cyklu Millera. Najprościej pisząc – te silniki zostały gruntownie przeprojektowane.

Cykl pracy Millera stosowany jest przez Volkswagena np. w  1.5 TSI był też używany np. przez Mazdę. Niektórzy błędnie określają go mianem pięciosuwowego cyklu pracy. Cała idea polega na opóźnionym zamknięciu zaworów ssących – w momencie gdy zaczął się już cykl sprężania. Prowadzi to do obniżenia stopnia sprężania i mocy jednostkowej, ale także do zwiększenia efektywności.

Silnik EA888 Gen.3B został przekonstruowany w całości względem swego poprzednika. Zatem literka B ma ogromne znaczenie!

Jedną ze zmian jest zastosowanie innego kolektora dolotowego. Silnik otrzymał mniejszą turbosprężarkę. Dzięki takiemu zabiegowi, turbina ma mniejszą bezwładność i wymaga mniejszej energii ze spalin, by ją napędzić – a to sprzyja szybszej reakcji na dodanie gazu. Podniesiono ciśnienie wtrysku w przypadku bezpośredniego wtrysku paliwa – które teraz dochodzi do 250 barów!

Silniki TSI/ TFSI według pojemności

Silnik 1.0 TSI (R3)

Silnika nie należy łączyć bezpośrednio z awaryjnymi jednostkami o małej pojemności (1.2 i 1.4 TSI szeregu EA111) stosowanymi w autach Grupy VW

Benzyna 1.0 R3 z turbodoładowaniem to rozwinięcie silnika 1.0 MPI (od 2011 r.), który należy już do serii EA211. Pojawił się w 2014 r. i ma duży udział w rynku, ponieważ trafił do większości małych samochodów Volkswagena, Škody, Seata, a także Audi.

To silnik o niewielkich rozmiarach, a z ciekawostek technicznych warto wspomnieć o zaworach wydechowych chłodzonych sodem w mocniejszych odmianach. W codziennej eksploatacji silnik sprawdza się całkiem nieźle – rozsądne spalanie i niezła dynamika. Na razie motor zbiera pozytywne opinie, choć nie jest też wolny od wad, np. nadmierne spalanie oleju, czasami szwankuje elektronika sterująca, opada rura od intercoolera…

1.2 TSI

Z grupy EA111 warunkowo akceptowalny jest 1.2 TSI

Problem z tą jednostką polega na przebiegach, w miarę poprawnie motor ten funkcjonuje do 200–250 tys. km, czyli niezbyt długo. Później zaczynają się kłopoty z powodu zużycia. W tych jednostkach wysokie zapotrzebowanie na olej jest niczym nadzwyczajnym. Co więcej, napędzany łańcuchem rozrząd to standardowy obszar, którego należy pilnować. Nietrwała jest turbosprężarka, kłopotów przysparza uszczelka pod głowicą.

1.4 TFSI/TSI (EA111) – Warunkowo można polecić

2007-2015

To uproszczona wersja awaryjnego 1.4 TSI Twincharger, w której usunięto kompresor mechaniczny, pozostawiając turbosprężarkę! Moc spadła do 122-131 KM. Silnik osiąga maksymalny moment obrotowy już przy 1500 obr/min i niedużo pali (ok. 8 l/100 km). Interwencji najczęściej wymaga zastosowany w nim łańcuch rozrządu, który trzeba wymieniać co ok. 80 tys. km. (Za ok 1000 złoty) Na szczęście części nie są już obecnie tak drogie.

TFSI/TSI 1.4 (EA211) na pasku/łańcuchu

Od 2012

Jednostka EA211 zastąpiła odmiany EA111 w nowych autach koncernu VW, – poznamy ją po zwiększonej do 1395 cm³ pojemności skokowej – awaryjny łańcuch zastąpiono solidniejszym paskiem zębatym. Poprawiono w niej układ rozrządu; przy większych przebiegach nie sposób jednak uniknąć spalania oleju silnikowego.

Pasek rozrządu w silniku 1.4 TSI EA211 pracuje w kąpieli olejowej, co zdecydowanie wydłuża jego trwałość. Grupa Volkswagena deklaruje, że interwał wymiany napędu to 210 tysięcy kilometrów.

TSI a LPG – czy się da i czy warto? Wszystko się da…

Silnik 1.4 TSI z rodziny EA211 posiada bezpośredni wtrysk paliwa, a to w znacznym stopniu utrudnia montaż instalacji LPG. Z technicznego punktu widzenia da się to zrobić, tak jak w inny silnikach z tej serii. Ważniejsze pytanie dotyczy jednak opłacalności. Przy klasycznym układzie konieczny jest dotrysk benzyny – wynosi od 30 do 100 proc. mieszanki paliwowej. Generalizując zakładanie gazu do silników TSI jest dyskusyjne, można to zrobić, ale interwał opłacalności rozpoczyna się od dużych przebiegów np. w okolicach 100 tys?

Odradzamy 1.4 Twincharger, Rodzina EA111 (zaawansowana wersja z kompresorem)

Lata produkcji 2005-2015

Występuje: Volkswagen Scirocco, Seat Ibiza Cupra, Volkswagen Touran, Volkswagen Tiguan

Najstarszy 1.4 TSI jest najbardziej dyskusyjny i zawodny (o mocy od 140 do 185 KM), charakteryzuje się niewielkim zużyciem paliwa. Jednak wyposażony w turbosprężarkę silnik trapią problemy z psującym się mechanicznym kompresorem, wypalającymi się pierścieniami, brakiem kompresji.

Silnik 1.8 i 2.0

Istotne zmiany zaszły w 2011/12 roku, kiedy premierę miała nowa jednostka EA888 Gen.3. [1.8!] Rok 2015 przyniósł kolejny największy przełom w jednostkach TSI/TFSI EA888, przekonstruowano silnik 2.0 – w gen.3B zmniejszono zawory dolotowe, obniżono wysokość komór spalania obniżając straty silnika o 8% i tym samym zwiększając jego wydajność.

Na czym polega problem silników 1.8 TSI oraz 2.0 TFSI?

Chodzi tu przede wszystkim o nadmierne spalanie oleju silnikowego (powyżej 0,5 l/1000 km), który jest efektem przyspieszonego zużycia pierścieni.

Które TSI/TFSI  1.8/2.0 można polecić?

Warunkowo 1.8 i 2.0 TSI/TFSI EA888 tzw. GEN.3

Lata produkcji od 2012-…

Seria: EA888TFSI 2.0 1.8 polecany
Napęd rozrządu: pasek zębaty
Rodzaj doładowania: turbosprężarka
Moc: 235 KM
Moment obr: 300 Nm

Problem: ubywający płyn chłodzący – do kontroli!

 

 

 

 

Z czystym sumieniem można polecić 1.8 i 2.0 TSI/TFSI EA888 tzw. GEN.3B

Lata produkcji od 2015-…

Najlepsze TFSI 2.0

Seria: EA888
Napęd rozrządu: łańcuch
Rodzaj doładowania: turbosprężarka
Pojemność: 1984 cm
Moc: 190-280 KM
Moment obr: 320-350 Nm

Chcesz mieć pewność wybierz silnik montowany od 2015 roku, lub sprawdź dokładnie z którym silnikiem kupujesz auto!?

UWAGA: większość mechaników nie rozpoznaje wersji silnika, co jest informacją niepokojącą – może nie tyle, że nie rozpoznaje, co nie ma pewności co do wersji…

 

 

cdn

Silniki Volkswagena FSI – TSI – TFSI
Przewiń na górę