Weryfikowany samochód sprawdzamy bardzo dokładnie.
Zakres kontroli auta obejmuje między innymi:
Dokumenty sprzedawanego samochodu
– Sprawdzenie dokumentów przedstawionych przez sprzedającego i zgodność wpisów z cechami pojazdu, m.in. kontrolujemy książkę serwisową o ile sprzedający ją posiada. Książka serwisowa i jej weryfikacja jest bardzo ważna, szczególnie przy autach importowanych! Przy autach krajowych weryfikacja dokumentów nie jest obligatoryjna, auto posiada weryfikowalną historię na historiapojazdu.gov.pl i serwisach producentów dla nowszych samochodów.
Ocenę zewnętrzną pojazdu
– Dokonamy pomiaru grubości lakieru profesjonalnym miernikiem lakieru na każdym elemencie karoserii oraz pomiaru szczelin blach nadwozia, co wraz z naszym doświadczeniem pozwoli określić historię powypadkową sprawdzanego egzemplarza. Warto przeczytać ten materiał jak sprawdzamy karoserię.
– W ramach kontroli pojazdu sprawdzamy stan szyb i dokonujemy odczytu ich oznakowania.
– Oceniamy stan felg, opon, szczęk i tarcz hamulcowych. Sprawdzimy działanie oświetlenia pojazdu, oryginalność oraz stan lamp i reflektorów.
– WAŻNE: Kontrolujemy stan elementów konstrukcyjnych – progi, słupki, bagażnik, nadkola, etc
Ocenę wnętrza samochodu
– Oceniamy wizualnie wnętrze: stan zużycia wnętrza, m.in składa się na wiarygodność przebiegu,
skontrolujemy elementy wyposażenia (poprawność ich działania) m.in.
– Sprawdzamy wszystkie najważniejsze urządzenia jak klimatyzacja, nawigacja, radio, szyby etc
Ocenę stanu technicznego, podwozia i jazdę próbną
– Kontrola komory silnika obejmuje stan płynów eksploatacyjnych i elementów konstrukcyjnych. Dla fachowca to duże pole do popisu świadczące o kondycji jednostki napędowej.
– Ocenimy pracę silnika, turbiny, sprzęgła, stan elementów wtryskowych, wycieki i zapocenia…
– Jazda próbna – wykonamy jazdę testową według określonej procedury i sprawdzimy wszystkie właściwości jezdne pojazdu, np. stan zawieszenia, hamulców, układu kierowniczego, moc i jakość emitowanych spalin itp. O ile jazda testowa jest możliwa do przeprowadzenia.
– Skontrolujemy podwozie, kontrola obejmuje możliwe do weryfikacji elementy zawieszenia, elementy gumowe, uszczelki, układ wydechowy, osłony, przewody hamulcowe, luzy, wycieki, elementy płyty podłogowej, pasa przedniego, pasa tylnego oraz progów. A jeżeli zamówicie Państwo dodatkowe badanie, przeprowadzimy je w niezależnej stacji diagnostycznej (Stacji Kontroli Pojazdów)
Przeprowadzimy też diagnostykę po porcie OBDII, sprawdzenie obejmuje:
– Odczyt kodów generycznych i charakterystycznych producenta
– Obserwacja parametrów w czasie rzeczywistym
– Testy elementów wykonawczych, czyli wszystkich błędów!
Odczyt statusu lampki MIL (CHECK ENGIN E) i wskaźników takich jak:
– Wypadanie zapłonów (misfire monitor)
– System paliwowy ( Fuel System Monitor)
– Komponenty kompleksowe (CCM)
– System EGR (recyrkulacja gazów spalinowych)
– Sondy Lambda (Oxygen sensors monitor)
– Katalizator (Catalyst monitor)
– System oparów paliwa (EVAP)
– Grzałka sondy Lambda (Oxygen Sensor Hiter)
– System A/C (Klimatyzacja)
– Podgląd ramek zamrożonych (Freezy Fra.me DATA)
– Czujnik położenia wału i wiele innych
UWAGA: Skanujemy też systemy takie jak ABS, SRS, EPC – skanujemy wszystkie systemy które można zweryfikować w danym modelu samochodu!
Obsługiwane marki samochodów:
Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroen, Dacia, Daewoo, Dodge, Ferrari, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Iveco, Jaguar, Jeep, Kia, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, Lotus, Maserati, Mazda, Mercedes, MG, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel / Vauxhall, Peugeot, Porsche, Renault, Rover, Saab, Samsung, Seat, Skoda, Smart, SsangYong, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo (Uwaga, w przypadku tej marki zdarzają się problemy z weryfikacją po porcie OBDII – dotyka to często modeli z sinikami 5cylindrowymi!).
Jaki jest cel oględzin, czyli co chcemy osiągnąć?
Poza ogólnie znanymi faktami, o potrzebie wyboru jak najlepszego samochodu. Oględziny mają odpowiedzieć na pytania i pomóc w weryfikacji stanu samochodu:
Historii napraw auta – ocenić stan blacharski i lakierniczy.
– co było naprawiane i jak poważne to były naprawy? Jaka jest grubość lakieru na poszczególnych elementach karoserii? Czy były to drobne obcierki i kolizje parkingowe czy też poważniejsze kolizje? Czy auto przeszło poważny wypadek? Jeżeli tak, czy zostało prawidłowo naprawione i możemy uznać je za bezpieczne?
Korozja
– czy korozja to powierzchniowe i naturalne zużycie wynikłe z wieku samochodu charakterystyczne dla rocznika (nie ma problemu), czy wystarczy oczyścić i zabezpieczyć? Czy też zachodzą już głębsze i poważniejsze procesy gnilne, które wkrótce będą wymagały poważnych ingerencji i kosztów lub co więcej dyskwalifikują kupowany samochód bo korozja dotyka elementów konstrukcyjnych, a samochód za chwilę nie przejdzie badania technicznego?
Stan mechaniczny napędów
– w jakiej kondycji jest silnik i skrzynia biegów. Jak pracuje silnik, czy jego stan wskazuje na ponadnormatywne zużycie i czy zbliżają się poważne naprawy? Czy sprzęgło i skrzynia biegów działają prawidłowo? Jak funkcjonują kluczowe elementy osprzętu jak turbina i wspomaganie?
Zawieszenie
– co jest do naprawy czy wymiany? Jak działają amortyzatory, układ kierowniczy, w jakim stanie są tarcze hamulcowe? Co wymaga pilnych zmian, a co może jeszcze poczekać i będzie to „naturalna” wymiana eksploatacyjna wynikająca z użytkowania samochodu?
Naprawy
W większości przypadków informujemy o konieczności zbliżających się napraw i ich kosztach w kupowanym aucie!
Co otrzymacie Państwo w raporcie?
W raporcie zawrzemy informacje o najważniejszych cechach pojazdu im mniej UWAG tym lepiej…
Podsumujemy:
Przód samochodu
komorę silnika
pas przedni
kielichy
Lakier (Naprawy wykonane i w jakim zakresie)
Łączenie blach
uszczelki
spawy
Szczeliny
drzwi
klapa
błotniki
===
Opiszemy korozję
===
Dalej:
Nadkola
progi
słupki
bagażnik
pas tylny auta
Hamulce/Tarcze
Zawieszenie
Filtry / osprzęt
paski
stan osprzętu
Olej
poziom / kolor
Płyn chłodzący
Głowica i stan wtrysków / wycieki oleju
Podłużnice
Klimatyzacja
Skrzynia – wchodzenie biegów / wspomaganie / Geometria podczas jazdy / hamowania
Układy elektroniczne / w tym OBDII
====
Wnętrze pojazdu
===
Jazda testowa
Jazda testowa pozwoli ocenić samochód pod wieloma względami, dzięki niej dowiemy się czy silnik, zawieszenie i skrzynia biegów pracują prawidłowo.
===
DODATKOWA WERYFIKACJA W SKP (Stacji kontroli pojazdów)
Weryfikujemy dodatkowo: sprawność amortyzatorów, sprawność układu hamulcowego, luzy w zawieszeniu, korozję, wycieki od dołu samochodu i inne możliwe …
I na końcu otrzymacie Państwo
===
PODSUMOWANIE Z OGLĘDZIN
Chcesz znać odpowiedz na te pytania? Zapraszamy!
Lista czynności nie jest obligatoryjna! Zależy od okoliczności i możliwości sytuacyjnych – na placu sprzedającego w tym możliwości prawnych.