Karoseria i lakier auta
Blachę nadwozia należy sprawdzić pod kilkoma względami. Czy nie rdzewieje oraz czy nie jest powyginana od zderzenia. Co do lakieru to jeśli na dziesięcioletnim pojeździe lakier wygląda jak na tym co stoi w salonie to świadczy albo o tym, że ktoś wyjątkowo o niego dbał lub o naprawach… Sprawdzamy szyby. Jeśli są pęknięte lub nie oryginalne, po pierwsze świadczy to o powypadkowej przeszłości pojazdu, a po drugie trzeba będzie ją wymienić, gdyż za jazdę z pękniętą szybą można stracić dowód rejestracyjny.
Z kolei nienaturalnie duża szpara między maską a błotnikami wskazuje na to, iż samochód był kiedyś rozbity lub był naprawiany. To samo dotyczy również klapy tylnej oraz drzwi. Zaglądamy także do bagażnika i oceniamy blachy w miejscu łączenia tuż przy zderzaku, szukamy oznak napraw np. spawów, szpachli, zaprawek lakierniczych – mogą być dowodem na to, iż samochód miał rozbity element lub cały przód / tył / bok …
Miernik lakieru / prawidłowe posługiwanie się miernikiem przy ocenie karoserii
Ocena wizualna jest niewiele warta bez wsparcia elektroniki – sprawdzając pojazd posługujemy się miernikiem lakieru „osłuchując dokładnie” cały samochód. Doświadczenie w posługiwaniu się tym nieocenionym urządzeniem jest niezbędne, kontrolujemy wiele elementów pojazdu – jak maska, słupki, drzwi czy progi.
Czy wystarczy kupić miernik lakieru i samochód sprawdzić we własnym zakresie?
Niestety, prawidłowe posługiwanie się miernikiem nie jest takie proste:
– dobry miernik kosztuje – zwykle więcej niż cała weryfikacja samochodu przed zakupem…
– trzeba znać normy powłok lakierniczych dla różnych producentów samochodów, a nawet dla poszczególnych modeli i kolorów – różnice sięgają kilkuset procent!
– warto wiedzieć jak maluje i nakłada się powłoki (w tym konkretne), jakie są prawidłowe techniki malowania, zabezpieczania i naprawy (czyszczenie i wyrównywanie, podkłady, szpachle, kolory, lakiery bezbarwne (tak zwany klar), techniki polerowania;
– weryfikacja kilkudziesięciu, a nawet kilkuset egz. to zbyt mało… Praktyka lakiernicza i weryfikacja kilku tysięcy aut robi z ciebie specjalistę, a i tak będziesz miewał wątpliwości 🙂
– konieczna jest wiedza z zakresu napraw powypadkowych i techniki napraw samochodów – naprawy blacharskie prostowanie, lutowanie i spawanie, zaprawki różnego typu, naprawy i przygotowanie do lakierowania i samego lakierowania. Krótko – odradzamy sąsiada który kiedyś kupił miernik lakieru i wybierze się z wami ocenić auto. Rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana, a sąsiad może więcej zaszkodzić niż pomóc…