Zanim wybierzesz samochód sprawdź czy silnik wart jest ryzyka
Silniki podwyższonego ryzyka – co to znaczy?
Błędy konstrukcyjne zdarzają się nawet największym producentom… Poniżej lista silników z którymi należy uważać dokonując wyboru samochodu używanego.
Awaryjne silniki benzynowe
0.6 / 0.7 Turbo – Smart
– niska trwałość
– wraz z przebiegiem rośnie zapotrzebowanie na olej
– wypalające się zawory, kłopoty z rozrządem i turbiną
Okres występowania problemów: 1998 – 2002 (0.6), 2002 – 2007 (0.7).
1.4 TSI – koncern Volkswagena
Silnik 1.4 TSI Twincharger
160 KM
– łańcuch rozrządu rozciąga się, problemy są też z napinaczem łańcucha,
– wypalanie i pękanie środkowych tłoków,
122 KM
– jak wyżej problemy z łańcuchem.
W silnikach 1.4 TSI pojawiają się także problemy z układem wtryskowym i awarie sprzęgła magnetycznego kompresora.
Okres występowania problemów: od 2006 roku.
1.6 HTP – BMW/PSA
– rozciągającym się łańcuch rozrządu (do 2009 roku)
– turbosprężarka
– pękający kolektor wydechowy
W 2011 r. przeprowadzono modernizację która rozwiązuje większość problemów.
Okres występowania problemów: 2006 – 2011.
Awaryjne silniki diesla
Silnik 1.5 dCi – grupa Renault
– możliwość obrócenia się panewek korbowodowych, awaria najczęściej pojawia się przy przebiegu ok. 150 tys. km
Okres występowania problemów: od 2001 do 2009 roku, później silnik został poprawiony!
1.9 dCi – grupa Renault
– rozciągającym się łańcuch rozrządu
– turbosprężarka
– możliwością obrócenia się panewek korbowodowych,
– awarie układu wtryskowego
Okres produkcji: 1999 – 2009, później silnik został poprawiony.
2.0 TDI – Volkswagen
– kłopoty z pękającymi głowicami, osiadające głowice,
– awarie pompy oleju, pompowtryskiwaczy,
– napędu rozrządu (przedwcześnie zużywające się koło zębate na wale napędowym),
– awarie koła dwumasowego.
Problemy skończyły się wraz z wprowadzeniem wersji 2.0 TDI Common-Rail w 2007 roku.
Okres występowania problemów: 2003 – 2007.
2.5 TDI – Volkswagen
– uszkodzenia pompy wtryskowej,
– wałków rozrządu,
– czujniki.
Okres występowania problemów: 1997 – 2004.
2.0 d – BMW (M47D20/M47TUD20)
– pękanie wału korbowego,
– uszkodzenia turbiny,
– uszkodzenia koła dwumasowego,
– wtryskiwaczy.
Następca N47 też miał problemy z kołami zębatymi osadzonymi na stałe na wale korbowym.
Okres występowania problemów: 1998 – 2005.
2.0 D – Subaru
– problemy ze sprzęgłem,
– awarie koła dwumasowego,
– awarie zaworu EGR,
– luz osiowy wału korbowego
Okres występowania problemów: od 2008
2.5 Turbo (EJ255/EJ257) – Subaru
– nieszczelne uszczelki pod głowicami,
– i wszystikie problemy związane z tą nieszczelnością…
Okres produkcji silnika: od 2005 roku.
2.0 / 2.2 D-4D – Toyota
– przepalanie się uszczelki pod głowicą, deformacja głowicy,
– problemy pojawiają się też z układem wtryskowym, turbiną i kołem dwumasowym.
Okres występowania problemów: 2005 – 2009.
2.0 TDCi (ZSD420) – Ford
– problemy z pompą wysokiego ciśnienia,
– zapychanie wtryskiwaczy. Do naprawy należy podejść kompleksowo,
– nietrwałe koło dwumasowe.
Okres produkcji silnika: 2000 – 2009.
2.0 CiTD (MZR-CD – seria RF) – Mazda
– silnik wrażliwy na jakość oleju, grozi zatarcie,
– awarie regulatora obrotów biegu jałowego,
– pęknięcia intercoolera,
– uszkodzenia zaworu EGR.
Okres produkcji: od 2002 roku.
2.5 / 3.1 TD (425/R425 i 531/R531) – VM Motori
– awarie układu rozrządu
– nieszczelna pompa wody
Okres produkcji: od 1987 roku.
2.8 TD (RD28) i 3.0 DI – Nissan
– wrażliwy na przegrzanie
– pękające głowice
– niewłaściwe smarowanie cylindrów
– kłopoty z uszczelkami
Nissan twierdzi, że poprawił konstrukcję tego silnika i problem już nie występuje, zatem szczególnie należy uważać na silniki z początków produkcji!
3.0 DMAX V6 (6DE1) – Isuzu/GM
W zależności od marki miał on różne oznaczenia:
3.0 CDTI (Y30DT) – Opel
3.0 TiD (D308L) – Saab
3.0 dCi (P9X701) – Renault
– zacierający się silnik
Okres występowania problemów: 2000 – 2006.
2.1 CDI (OM651) – Mercedes
– zawodne wtryskiwacze Delphi (jeżeli takie są w danym egzemplarzu),
– droga wymiana napędu rozrządu.
Okres występowania problemów: od 2008 r
V10 TDI – Volkswagen
– bardzo wysokie koszty bieżącej obsługi
– często trzeba wyjąć silnik do naprawy.
Okres występowania problemów: 2002-2009 r
EcoBoosty 1,2 – 1.6- 2.0 / Ford
Zarówno wersje 1.0, jak i 1.6 mają kłopoty z wydajnością układu chłodzenia. Co kończy się pęknięciem głowicy cylindrów lub pęknięciem kadłuba. Silniki mają też problemy z napędem pompy paliwa. EcoBoost 2.0 – tu z kolei zdarzają się pęknięcia tłoków!